Spelend coachen is een vrije vorm van coachen, waarbij op een informele, spelende manier gekeken wordt, met welke problemen kinderen rondlopen. Het eerste teken dat een kind problemen ervaart is meestal dat ‘het niet goed in zijn/haar vel zit’. Belangrijk is dan om erachter te komen wat er bij een kind speelt.

In een rustige omgeving met de juiste vragen kunnen kinderen meestal al snel tot de kern van hun probleem komen.

Dat kinderen zich ontwikkelen vinden we heel gewoon. Kinderen leren en ontwikkelen zich daardoor. Toch kan ook de ontwikkeling bij een kind niet helemaal gaan zoals wij denken. Kinderen hebben het niet altijd makkelijk, op veel fronten is de druk bij kinderen toegenomen.

Schoolprestaties wegen zwaar, sociale contacten en sportclubs zijn belangrijk, kinderen krijgen soms weinig tijd om kind te zijn en zich door middel van spelen te ontwikkelen. Het kind kan zich hierdoor belemmerd voelen en een onveilig gevoel naar de buitenwereld toe ervaren.

Een kind speelt niet om zich te ontwikkelen maar ontwikkelt zich door te spelen. Luisteren naar kinderen is de meest effectieve manier om een kind te begrijpen.


In mijn werk met kinderen speelt het spelen en luisteren een grote rol. Door de Stichting Horison, speciaal voor kinderen met autisme, heb ik geleerd om op een andere manier, attitude, met kinderen om te gaan. Ieder kind is speciaal en deze houding werkt niet alleen bij kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum, maar bij alle kinderen. (zie link)

Spelend coachen is een vrije vorm van coachen, waarbij op een informele, spelende manier gekeken wordt, met welke problemen kinderen rondlopen. Het eerste teken dat een kind problemen ervaart is meestal dat ‘het niet goed in zijn/haar vel zit’.
Belangrijk is dan er om erachter te komen wat bij een kind speelt.

Thema’s kunnen zijn:

-Gepest worden/zelf pesten

-Moeite hebben met de wereld om je heen, hoe sta je als kind in de wereld.

-Sociale vaardigheden: ik heb geen vrienden; hoe maak ik die?

-Handicap: ik heb autsime en zie de wereld anders, ik ben slechthorend en ik mis veel van de wereld om me heen, ik kan mezelf niet goed uitdrukken, ik heb stress, etc.

-Echtscheiding/verlies van een geliefd persoon/dier

-Leerprestaties, ik heb moeite met…

-Gedrag. Dit kan druk of teruggetrokken gedrag zijn.

-Concentratiestoornis

Net als volwassenen weten kinderen wat ze nodig hebben. Door gebruik te maken van hun eigen hulpbronnen, voelen ze zich snel veel evenwichtiger en kunnen ze de wereld weer aan.

Door mijn jarenlange ervaring met het werken met kinderen kan ik, als coach/counsellor, door oprechte belangstelling, werkelijk luisteren naar wat het kind bezig houdt, de vraag achter de vraag, op verschillende creatieve manieren met het kind in contact komen.

Voor een kind kan het al een enorme opluchting zijn gevoelens te delen met een coach.

Speciaal voor mij!
Deze site is speciaal voor uw kind, geschreven in kindertaal zodat hij of zij het beter begrijpt.. Lees verder >

Workshops
Wilt u uw kind leren zich op een creatieve manier te uiten? Dit kan met een schilder workshop.. Lees verder >
Home - Wie ben ik? - Autisme - EMDR voor kinderen - Gezinscounselling - Hooggevoeligheid - Helende reis - Rouw en verlies - Workshops
Info - Contact - Copyright Intense Kindercoaching - Design by Ambitiouz Grafisch- en Webdesign